2

2
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ ΖΩΝΤΑΝΟΙ -ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ

Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2010

Περί Ελληνικού Πολιτισμού και κινδύνων Α΄

Όπως σας είχα υποσχεθεί, θα έγραφα κάτι περί Ελληνικού Πολιτισμού και των υποτιθέμενων κινδύνων από το νέο πολυπολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο βρισκόμαστε και δρούμε.
Γνωρίζω ότι δεν είναι κάτι ολοκληρωμένο.
Να σας ακούσω και σας και μόλις βρω χρόνο συνεχίζω...
Το ίδιο κείμενο δημοσιεύω και στο βλογ μου

" Ποιά είναι τα κυδώνια του Αλέκου;


Την αφορμή για αυτές τις σκέψεις μου την έδωσε μια διαμαρτυρία διότι τον κυρ Αλέκο μας με τα Κυδώνια του (θα τα' χε μεγάλα ο άτιμος), τον Μεγαλέξαντρο ντε, τον διεκδικούν εκτός από τους Σλαβομακεδόνες και οι Αλβανοί...

Στην αρχή σκέφτηκα ότι είναι προβοκάτσια της εξουσίας, να αφήσουμε την κρίση και την αφαίμαξη και να γίνει εντονότερος ο χωρισμός σε "μακεδονομάχους" και "φιλειρηνιστές". Νέες ταυτότητες δηλαδή..

Μετά σκέφτηκα ότι έχουνε ένα λόγο να διεκδικούνε τον Μεγαλέξαντρο από την μεριά της μητέρας του, αφού έχουνε την πεποίθηση ότι είναι απόγονοι των αρχαίων Ιλλυριών και υπάρχει μιαν άποψη ότι η Ολυμπιάδα ήταν Ιλλυρικής καταγωγής, αν και η κρατούσα άποψη της ιστοριογραφίας την θέλει Ηπειρώτισα.

Τέλος πάντων, τίνος είναι η Ολυμπιάδα και πούθ' έρχονται οι Αλβανοί δεν με απασχολεί εδώ.

Άλλο με άβαλε σε σκέψεις:

Η μανία τόσων λαών να διεκδικούν τον Αλέξανδρο για δικό τους, είτε εξ' αίματος, είτε δια του πολιτισμού.



Η μανία επίσης των εγχώριων "εθνολατρών" να τον αναγάγουν στο απόλυτο σύμβολο..

Οι τελευταίοι όμως έτσι ξώπετσα και φανατικά που παίρνουν τα πράγματα, δεν καταλαβαίνουν ότι κάθε άλλο παρά σύμβολο τους δεν πρέπει να τον έχουν.

Οκ, ήταν στρατηλάτης και κατακτητής. Αλλά αυτό δεν ήταν και τόσο θέμα..Συνέχισε την δουλειά του μπαμπά του και επειδή ο έρμος ο Φίλιππας, που τον έφαγαν οι δικοί του άνθρωποι, είχε κατακτήσει όλη την Ελλάδα, δεν είχε που αλλού να πάει ο μικρός.

Δεν υπήρχαν άγνωστα μέρη για να μη βαριέται ο Βουκεφάλας του.

Εξάλλου η επίθεσή του στην Περσία, ήταν στρατηγικά επιβελημένη. Αν δεν έκανε το ντου αυτός, θα το έκαναν οι Πέρσες, μόλις θα αδυνάτιζε λίγο η ισχύς του. Δεν θα τον αφήναν οι ίδιοι οι Έλληνες με τις διχόνοιες τους κυρίαρχο. Όι Πέρσες το είχαν αποδείξει με τον ρόλο τους στους Πελοπονησιακούς Πολέμους, ότι συνέχιζαν να ενδιαφέρονται και δεν θα άφηναν με τίποτα έναν τόσο δυνατό παίχτη να αλωνίζει.

Αν ήθελε λοιπόν όχι απλά να συνεχίσει, αλλά και να διατηρήσει την επικράτεια που κληρονόμησε, δεν έπρεπε να περιμένει, αλλά να τελειώνει τη δουλειά, σαν καλός απόγονος...

Το μεγαλείο του ήταν άλλο, ήταν η πολιτική του να ενώσει αυτό που έφερνε αυτός από την Ελλάδα με ότι βρήκε στις χώρες που κατέκτησε. Πολιτική για την οποία κατηγορήθηκε ενόσω ζούσε.

Κι όμως, αυτή η πολιτική έκανε ουσιαστικά τον Ελληνικό Πολιτισμό να έχει όση αξία του δίνεται σήμερα ....

Διότι, χωρίς αυτό που έγινε στους Ελληνιστικούς χρόνους, το οποίο αργότερα βρήκαν έτοιμο οι Ρωμαίοι - Ειδωλολάτρες και Χριστιανοί- και το χρησιμοποίησαν χωρίς ψευτοπερηφάνειες (όπως κάνουν όλοι οι πραγματικά δυνατοί της Ιστορίας), ο περίφημος Ελληνικός πολιτισμός, μπορεί να είχε την τύχη και άλλων σημαντικών αρχαίων πολιτισμών της Μεσογείου, που άφησαν γραπτά μνημεία, αλλά εξαφανίστηκαν...

Διότι χωρίς Πρόσληψη δεν υπάρχει και Μετάδοση.

Σήμερα τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά, οι σημαντικότερες κατάκτησεις γίνονται στο οικονομικό πεδίο. Μάλλον από κάποια σπόντα η Ελλάδα, γίνεται χώρα όπου διασταυρώνονται λαοί ψάχνοντας ψωμάκι, ωστόσο για πολλούς φαντάζει ισχυρή χώρα.

Κάποιοι από αυτούς θα μείνουν, κάποιοι θα φύγουν ξανά, αλλά όλοι δεν θα χάσουν τους δεσμούς τους με την γη που τους γέννησε.

Τι θα έκανε ο Αλέξανδρος στη θέση μας;

Πρόσληψη σημαίνει και Μετάδοση.

Είναι Ευκαιρία και όχι Απειλή.

Βέβαια αυτό είναι μια γενική θέση, υπάρχουν κάποια θέματα που πρέπει να προσχεθούν και υπάρχουν και κάποιοι που χρησιμοποιούν την καραμέλά της πολυπολιτισμικότητας ως άλλοθι. Ας τους κάνουμε όλοι κριτική, όταν λένε κούφια λόγια, αλλά ας μη ξεχνάμε τι έγινε και μιλάμε σήμερα για Ελληνικά Γράμματα και άλλα τέτοια...

Διότι ο Αλέκος είχε όντως ωραία κυδώνια και όχι μόνο σεντόνια για λάβαρα..."

16 σχόλια:

ANAZHTHΣH είπε...

Καλημέρα και καλή χρονιά.
Έξυπνο και ενδιαφέρον κείμενο με όμορφο προβληματισμό..Είναι ένα θέμα που χρειάζεται συζήτηση και προσεχτικές αποφάσεις.Να είσαι καλά, καλή συνέχεια.

Στοππάκιος είπε...

Καλά τα συμπεράσματα που βγάζεις αλλά λίγο υπραπλουστεύεις την ιστορία... 'Οσον για την διεκδίκηση της Μακεδονίας από άλλους λαούς δες την εξαιρετική απάντηση του καθηγητή του πανεπιστημίου του Μπέρκλει (Καλιφόρνια), Stephen G. Miller, στην σκοπιανή προπαγάνδα, όπως αναδημοσιεύεται εδώ: http://alliapopsislade.blogspot.com/2009/07/blog-post_22.html
Όσο για την επέκταση στην Ανατολή, οι λόγοι που την επέβαλαν καλώς ή κακώς, ήταν τα κοινωνικά προβλήματα του 4ου αι. π.Χ. Γι' αυτά δες στον Γιάννη Κορδάτο, Τομές στην ιστορία του 4ου αι. π.Χ. Όσο για την αφομοίωση των ντόπιων πληθυσμών με τους Μακεδόνες αλλού πέτυχε, στην Αίγυπτο π.χ., αλλού απέτυχε, στην Συρία π.χ. Δες πως αντιμετώπισαν για παράδειγμα τους Εβραίους οι Πτολεμαίοι και πως οι Σελευκίδες. Όσο για τον ελληνισμό θα μου επιτρέψεις να πω ότι ο Αλέξανδρος ήταν ένα μεγάλο πισωγύρισμα στο πολιτικό επίπεδο τουλάχιστον. Από τη δημοκρατία γυρίσαμε στην μοναρχία, κάτι που οι Έλληνες το είχαν αφήσει πίσω αιώνες πριν, που στα ελληνιστικά βασίλεια μπλέχτηκε με τη θεοκρατία και...άστα να πάνε! Οι Ρωμαίοι θα διορθώσουν αυτό το σημείο και θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην πολιτική εξέλιξη της ανθρωπότητας. Αυτά!

marianaonice είπε...

Πολύ ωραίο και με αλήθεια κείμενο!
Κρατώ αυτό:
"Το μεγαλείο του ήταν άλλο, ήταν η πολιτική του να ενώσει αυτό που έφερνε αυτός από την Ελλάδα με ότι βρήκε στις χώρες που κατέκτησε..."

Σήμερα άραγε υπάρχει δυνατότητα η Ελλάδα να αντισταθεί, και να κυριαρχήσει σε όλους όσους αλλοεθνείς θα θελήσουν να ενσωματωθούν μαζί της??
ή μήπως ήρθε η ώρα να αφομοιωθεί, να απορροφηθεί από αυτούς και να εξαφανιστεί??
Έχεις απόλυτο δίκιο: Σήμερα οι κατακτήσεις γίνονται στο οικονομικό πεδίο. Σήμερα δεν είμαστε εμείς με τον Αλέξανδρο που πάμε να ενώσουμε και να ενωθούμε με άλλες εθνότητες.
Σήμερα οι άλλοι κινδυνεύουμε να έρθουν εδώ αθρόα και ανεξέλεγκτα, να γεννήσουν τα παιδιά τους και να μας ..."καταπιούν"!

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστώ Αναζήτηση και αντεύχομαι, αν θες αφού δεις εδώ πήγαινε στα σχόλια της "Τσουκνίδας", όπου υπάρχει συνέχεια.
Στοππάκιε, χαίρομαι που τα λέμε. Η κοινωνική αναγκαιότητα, που λέει και ο Κορδάτος ότι εξηγεί την εκστρατία, θεωρώ ότι ενισχύει τη θέση μου πως όσον αφορά την κατάκτηση η θέληση του Αλέξανδρου ήταν λίγο πολύ εξαναγκασμένη.
Το θέμα είναι τι έκανε μετά την κατάκτηση. Τώρα όσον αφορά πόσο πολιτικά πήγε πίσω η Ελλάδα είναι πάλι μια υπεραπλούστευση, αφού δημοκρατία είχαν λίγα μόνο κρατίδια και ειδικά αυτό της Αθήνας, τους Παρθενώνες τους έχτιζε ξεζουμώντας τους Συμμάχους.
Και οι Αθηναίοι έκαναν στους "συμμάχους" τους, όταν αλλαξοπιστούσαν, χειρότερα πράγματα από τον Ιμπεριαλιστή Αλέξανδρο. Ας θυμηθούμε την σφαγή των Μηλίων και την σκληρότητα της κατάκτησης της Σάμου με επικεφαλής τον μεγάλο Περικλή και τον τραγικό Σοφοκλή!
Δεν αρνούμαι τη σημαντική θέση στον Πολιτισμό της κλασσσικής Αθήνας, αλλά ας τα βάζουμε όλα στη σωστή σειρά.
Η ζωή στα Ελληνιστικά βασίλεια δεν ήταν ρόδινη, ειδικά όταν κάποιοι επίγονοι δεν ήταν αντάξιοι του προγόνου.
Και βεβαίως η "ένωση" δεν ήταν το ίδιο παντού εύκολη. Η ζωή προχωρά με διαλεκτικό τρόπο. Όμως ακόμα και ο μαθητής ενός ραβίνου Σαύλος- Παύλος είχε μια κάποια επαφή με την ελληνική φιλοσοφία και αυτό είναι κληρονομιά του Ελληνιστικού κόσμου.
Συμφωνώ ότι οι Ρωμαίοι βελτίωσαν το σύστημα και για αυτό προχώρησαν περισσότερα χρόνια, αλλά πάτησαν πάνω σε μια κατάσταση, που δεν πρέπει να υποτιμούμε.

Ανώνυμος είπε...

Μαριάννα εγώ λέω ότι αν το δούμε χωρίς φόβο, όχι σαν απειλή, αλλά σαν ευκαιρία, τότε αυτό θα μας πάει μπροστά. Μπορεί κάποια στιγμή στο Πακιστάν να λένε: Κάνω όπως η Θεία από την Αθήνα!
Και σοβαρολογώ.
Δεν λέω ότι είναι εύκολο.
Χρειάζεται όμως ενταξιακή πολιτική, μια και η νέα φαορμή όλων αυτών ήταν το νομοσχέδιο για την υπηκόοτητα και ψήφο μεταναστών!

marianaonice είπε...

Το κακό είναι ότι η μόνη ενταξιακή πολιτική τους εδώ στην Ελλάδα, είναι η άγρα ψήφων και τίποτε περισσότερο και μακροπρόθεσμο!
Γι' αυτό το βλέπω σαν απειλή!
Για κανένα άλλο λόγο!

Unknown είπε...

''Η μανία επίσης των εγχώριων "εθνολατρών" να τον αναγάγουν στο απόλυτο σύμβολο..''

ΕΘΝΟΣ ειναι ο ομοειδης φυλετικως λαος,που εχει συνειδηση της υπαρξεως του.

Eίτε σου αρέσει είτε όχι οι Έλληνες ανήκουν στο Ελληνικό Έθνος και καλώς τον έχουν σύμβολο όπως και εκκατομύρια ανθρώπων που δεν ανήκουν στο Ελληνικό Έθνος.
Από την άλλη όσοι έχουν ελληνική καταγωγή αλλά όχι ελληνική συνείδηση ονομάζονται γραικύλοι.

Φαντάζομαι δεν έχεις πρόβλημα να σε αποκαλώ έτσι αγαπητό...ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΟΥΜΜΟΥΝΙ

marianaonice είπε...

@EGERSIS
Σεβαστές οι απόψεις σου περί ελληνικού έθνους και ελληνικής καταγωγής και συνείδησης και προσωπικά με εκφράζουν και μένα.
Θα ήθελα, όμως, να τις εκθέτεις, χωρίς περαιτέρω χαρακτηρισμούς.
Δεν προάγουν τη συζήτηση οι αντιμαχίες και οι χαρακτηρισμοί.
Το καταλαβαίνεις αυτό, πιστεύω.
:)

Unknown είπε...

Καλώς...
Τη τελευταία πρόταση στο παραπάνω σχόλιο τη παίρνω πίσω.
Εδώ δεν είμαστε για να κάνουμε ιδεολογική κόντρα και να ανταλάσουμε χαρακτηρισμούς.
Ελπίζω αυτό να το σέβαστούν όλοι.

Ανώνυμος είπε...

Δεν πειράζει, αφήστε τον άνθρωπο να εγερθεί.
Εγώ απλά να σημειώσω ότι η συνείδηση έχει μεγαλύτερη σημασία από την καταγωγή και κρατώ αυτή.
Μόνο που η συνείδηση δεν είναι στατικό πράγμα, έστι κι εγώ λοιπόν θεωρώ τον εαυτό μου φορέα μιας σύγχρονης οικουμενικής ελληνικής συνείδησης..

Ανώνυμος είπε...

Και το "ομοειδής φυλετικώς" για την συντριπτική πλειοψηφία των εθνών δεν ισχύει...

Στοππάκιος είπε...

ΟΚ. Δίνουμε διαφορετική σημασία στον κοινωνικό εξαναγκασμό. Τα κοινωνικά προβλήματα του 4ου αι. π.Χ. απαιτούσαν μια άμεση, επι τόπου λύση. Αντ' αυτού ο Αλεξανδρος έλυσε το ταξικό-πληθυσμιακό πρόβλημα και το θέμα των πόρων με την επέκταση προς ανατολάς. Είναι η ίδια λογική που επέβαλε και την επέκταση προς δυσμάς των Ευρωπαίων τον 15ο αι μ.Χ και η ίδια λογική που λέει σήμερα ότι αντί να λύσουμε τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα του πλανήτη εδώ και τώρα, μας προσανατολίζει στα σχέδια εποικισμού ενός άλλου (του Άρη εν προκειμένω). Αυτό εγώ το λέω υπεκφυγή και ανικανότητα. Όσο για τους Ρωμαίους...συνδύασα τα όσα δάβασα εδώ για το ζήτημα Δραγώνα και τους μετανάστες και ανάρτησα ένα κείμενο στο μπλογκ μου. θα το έκανα εδώ αλλα δεν είμαι συντάκτης, απλώς αναγνώστης κι ενίοτε σχολιαστής.

marianaonice είπε...

@Στοππάκιος
Έχει μείνει μία θέση κενή στους συντάκτες μας, μετά την πρόσφατη αποχώρηση μιας συντάκτριάς μας.
Με χαρά μου θα σε καλούσα ως συντάκτη μας. Η συμβολή σου στην τόσο σοβαρή αυτή κουβέντα μας είναι για μένα σημαντική.
Στείλε μου αν θέλεις το μέηλ σου στο marianna_on_ice@yahoo.gr να σε καλέσω.

Στοππάκιος είπε...

Ευχαριστώ για την πρόσκληση αλλά επειδή δε θα μπορούσα να είμαι τακτικός συντάκτης -γράφω μόνο όταν βρίσκω κάτι που πραγματικά με ενδιαφέρει- δεν ξέρω αν αυτό αποτελεί πρόβλημα. Δε θα ήθελα εξάλλου να στερήσω τη θέση από κάποιον που θα ήταν πιο συνεπής και τακτικός. Αν πάλι όλα αυτά δεν είνα πρόβλημα ευχαρίστως να συμμετάσχω.

marianaonice είπε...

@Στοπάκιε
Σαφώς και δεν είναι πρόβλημα, τίποτε από όλα αυτά, που αναφέρεις.
Κανείς μας δεν είναι τακτικός συντάκτης. Αρκεί η παρουσία μας εδώ και αν ακόμη και μία ανάρτησή μας συμβάλλει στην κοινή σκέψη μας, αυτό είναι αρκετό.
Το μπλογκ μέχρι 100 συντάκτες δέχεται, αυτή τη στιγμή μείναμε 99.
Αφού δεν ζητήθηκε από άλλον που προηγείται δεν υπάρχει πρόβλημα να εγγραφείς εσύ. Τιμή μας θα είναι να είσαι εδώ στους συντάκτες μας.
Χωρίς υποχρέωση να γράφεις οπωσδήποτε, εξυπακούεται!

Ανώνυμος είπε...

Οι πραγματικότητες του 4 π.χ. αιώνα και οι σημερινές διαφέρουν ριζικά.
Μπορούμε να πάρουμε προβληματισμό, από την Ιστορία, να δούμε κάποιες πολιτικές και να τις κρίνουμε από το αποτέλεσμά τους, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούν να μεταφερθούν στο σήμερα, ούτε να μην απορρίψουμε άλλες πλευρές τους, οι οποίες ήταν ή λανθασμένες ή απάνθρωπες.
Άρα συμφωνώ μετά επιτάσεως, ότι η επεκτατική πολιτική, όχι μόνο εδαφικά αλλά γενικότερα ως αντίληψη σήμερα είναι καταστροφική.